
Miko Marczyk, jeden z najbardziej obiecujących polskich kierowców rajdowych młodego pokolenia w Europie, dokonał historycznego wyczynu! Zawodnik pobił rekord Guinnessa w kategorii „Największy dystans przejechany na jednym baku paliwa”. Jego niesamowita podróż rozpoczęła się w Łodzi i zakończyła w Paryżu, by następnie powrócić do punktu wyjścia – a wszystko to na jednym tankowaniu!
Po zatankowaniu 74 litrów paliwa, Miko Marczyk za kierownicą nowej Škody Superb zdołał pokonać imponujący dystans 2831 kilometrów, osiągając przy tym średnie spalanie na poziomie zaledwie 2,6 litra na 100 kilometrów. Ten niebywały wynik potwierdza nie tylko umiejętności kierowcy, ale także niezwykłą ekonomiczność nowoczesnych technologii motoryzacyjnych. To nie pierwszy raz, kiedy Miko Marczyk udowadnia swoje wyjątkowe zdolności za kierownicą. Wcześniej z sukcesem realizował wyzwania związane z ekologiczną jazdą, takie jak przejazd samochodem elektrycznym z Zakopanego do Gdańska czy imponująco ekonomiczna trasa z Zakopanego do Krakowa, gdzie na jednym litrze paliwa pokonał dystans znacznie przekraczający przewidywania producenta.
Do swojego najnowszego, rekordowego wyczynu Miko wykorzystał Škodę Superb wyposażoną w silnik 2.0 TDI o mocy 150 KM, który jest produkowany w polskich zakładach Volkswagen Motor Polska. Osiągnięcie tak niskiego zużycia paliwa było możliwe dzięki połączeniu umiejętności kierowcy, optymalizacji trasy przebiegającej głównie drogami szybkiego ruchu i autostradami, a także skrupulatnemu przygotowaniu. Miko analizował techniki eco-drivingu, dobór opon i odpowiednie ciśnienie, a także dostosowywał prędkość, aby zmaksymalizować efektywność paliwową.
Czterocylindrowy silnik TDI o wewnętrznej nazwie EA 288, który napędzał rekordową Škodę Superb, zadebiutował w 2012 roku. W 2018 roku przeszedł znaczącą modernizację, zyskując oznaczenie „evo”. Dzięki wprowadzonym zmianom inżynierom udało się obniżyć zużycie paliwa (w standardowych warunkach wynosi ono 4,9 – 5,3 l/100km) i zmniejszyć emisję spalin (130 – 138 g/km). Nowa wersja silnika charakteryzuje się również cichszą pracą, bardziej spontaniczną reakcją oraz większą mocą (110 kW/150 KM) i momentem obrotowym (360 Nm). Co istotne, silnik ten został również przygotowany do integracji z systemem mild-hybrid, co świadczy o jego nowoczesności i perspektywach na przyszłość.