
Napęd e:HEV w samochodach Hondy to prawdziwa rewolucja i mam nadzieję, że nie tylko Nissan, ale także inni producenci pochylą się nad równie wydajnym i oszczędnym rozwiązaniem.
Muszę przyznać, że HR-V wyjątkowo mi przypadł do gustu i jest to mój ulubiony model Hondy. Ten miejski SUV ma wyjątkową bryłę, jest niezbyt duży jak na samochód do miasta i wyjątkowo oszczędny w codziennym użytkowaniu. CR-V, którym niedawno jeździłem jest równie pięknym autem, ale jego pokaźne gabaryty mogą stanowić dla niektórych kierowców stanowić pewne wyzwanie, podobnie jak VOLVO XC 90. Za to HR-V to średniej wielkości SUV, który jest wysoki, przestronny i z doskonałym polem widzenia. Jego bryła troszkę przypomina mi Land Rover Range Rover z roku 2010, w którym nadal jestem zakochany. Kabina jest bardzo jasna i przestronna, siedzenia nadzwyczaj wygodne, jedynie bagażnik mógłby być większy. No cóż, nie można mieć wszystkiego.
Jednak wygląd to nie wszystko, co lubię i cenię w HR-V. Honda wyróżnia się bowiem na tle konkurencji dzięki swoim hybrydowym jednostkom napędowym e:HEV, które działają w sposób zupełnie inny niż te stosowane przez pozostałych producentów. Tradycyjny układ hybrydowy opiera się na silniku spalinowym jako głównej jednostce napędowej, podczas gdy silnik elektryczny pełni jedynie funkcję wspomagającą, aktywując się na przykład podczas postoju na światłach, ruszania czy wyprzedzania. Natomiast w technologii e:HEV to silnik elektryczny jest głównym motorem, który napędza koła, a spalinowy służy przede wszystkim jako generator, który ładuje baterię zasilającą jednostkę elektryczną. Dzięki takiemu rozwiązaniu, jadąc po mieście z prędkością do 50 km/h, możemy poruszać się wyłącznie na napędzie elektrycznym. Gdy poziom naładowania baterii spadnie, system e:HEV uruchamia silnik spalinowy, który pracuje cicho i miarowo, aby ją doładować. Co ciekawe, gdy mocniej wciśniemy pedał gazu i wzrośnie zapotrzebowanie na moc, spalinówka wkręca się na wyższe obroty, imitując dynamiczny odgłos silnika. To jednak nie wszystko, ponieważ po rozpędzeniu samochodu do prędkości powyżej 100 km/h następuje automatyczne przełączenie napędu z elektrycznego na silnik spalinowy.
Choć ten system może wydawać się nieco skomplikowany, jego efektywność jest zauważalna w spalaniu. Jeżdżąc po mieście bez specjalnego pilnowania, samochód spalił mi 5,1 litra na 100 km, a przy bardziej oszczędnej jeździe wynik ten spadł do 4 litrów. W trasie spalanie wahało się od 7 do 8 litrów na 100 km. Dla porównania dodam, że w innym moim teście w spalinowego Volvo XC40 B4, spalanie w mieście wahało się od 9 do 11 litrów. Warto również wspomnieć, że podobnej technologii hybrydowej korzysta jeszcze tylko Nissan, która nazywa się e-Power i podobnie jest to hybrydowy układ szeregowy, w którym koła są napędzane bezpośrednio wyłącznie przez silnik elektryczny, a spalinowa jednostka napędowa służy do ładowania baterii i jako generator energii zasilającej trakcyjny silnik elektryczny.
Honda HR-V zrywa z obłościami poprzedniczki, prezentując dojrzałą i spójną stylistykę. Wersja Advance Style Plus, wieńcząca gamę modelu, dodaje do tego pakiet stylistycznych dodatków, które podkreślają jej wyjątkowy charakter. Pod maską pracuje zaawansowany układ hybrydowy e:HEV, generujący łączną moc 131 KM i imponujący moment obrotowy 253 Nm, co zapewnia płynną i elastyczną jazdę. Zasięgu wg. producenta to 740 kilometrów na jednym zbiorniku paliwa, w praktyce pozwoliła mi na przejechanie 650 km, co i tak jest świetnym wynikiem. Jednak ja nie próbowałem pobić rekordów i jeździłem ze zmiennym tempem i dynamiką.
Wygląd zewnętrzny Hondy HR-V Advance Style Plus przyciąga wzrok i wyróżnia się na tle konkurencji. Przód pojazdu zdominowany jest przez duży grill, który płynnie łączy się z wąskimi, w pełni LED-owymi reflektorami. Z boku sylwetka HR-V prezentuje się dynamicznie, niczym w autach typu coupe, dzięki mocno opadającej linii dachu i ukrytym klamkom tylnych drzwi, wkomponowanym w słupek C. Wyraźne przetłoczenia i nakładki progowe w kolorze nadwozia, kontrastujące z czarnymi nadkolami, podkreślają solidną postawę auta. Dopełnieniem bocznej perspektywy są 18-calowe, aluminiowe felgi o unikalnym wzorze, zarezerwowane dla tej wersji wyposażenia. Tył samochodu to kontynuacja nowoczesnej myśli stylistycznej. Połączone świetlną listwą LED-owe lampy tworzą charakterystyczną sygnaturę świetlną po zmroku. Dyskretny spojler dachowy oraz zderzak z dyfuzorem i elementami w kolorze fortepianowej czerni zamykają spójną i atrakcyjną kompozycję. Honda HR-V mierzy 4340 mm długości, 1790 mm szerokości (bez lusterek) oraz 1582 mm wysokości. Jej masa własna wynosi około 1380 kg, a istotnym atutem, szczególnie w kontekście miejskich krawężników i nieutwardzonych dróg, jest prześwit wynoszący 188 mm.
Wnętrze nowej Hondy HR-V zaskakuje przestronnością i jakością wykonania. Kierowca ma przed sobą czytelny, częściowo cyfrowy zestaw wskaźników oraz obszytą skórą, podgrzewaną kierownicę wielofunkcyjną, która doskonale leży w dłoniach. Centralnym punktem deski rozdzielczej jest 9-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego Honda CONNECT, który, co warte podkreślenia, został umieszczony wysoko, w polu widzenia kierowcy. System oferuje intuicyjną obsługę, nawigację oraz bezprzewodową integrację ze smartfonami poprzez Apple CarPlay i przewodową z Android Auto. Poniżej ekranu projektanci pozostawili fizyczne pokrętła i przyciski do sterowania klimatyzacją, co znacząco ułatwia jej obsługę podczas jazdy. Wersja Advance Style Plus wyróżnia się tapicerką wykonaną z połączenia wysokiej jakości skóry syntetycznej i materiału tekstylnego z eleganckimi przeszyciami. Fotele są nie tylko podgrzewane, ale również komfortowe i zapewniają dobre trzymanie boczne. Pasażerowie tylnej kanapy docenią sporą ilość miejsca na nogi, co jest zasługą m.in. centralnie umieszczonego zbiornika paliwa i słynnego systemu Magic Seats, który pozwala na podniesienie siedzisk i przewożenie wysokich przedmiotów.
Honda HR-V Advance Style Plus jest standardowo wyposażona w rozbudowany pakiet systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy, zebranych pod nazwą Honda SENSING. System wykorzystuje nową, szerokokątną kamerę o wyższej rozdzielczości oraz szybszy procesor przetwarzania obrazu, co przekłada się na skuteczniejsze działanie poszczególnych funkcji. W skład pakietu wchodzi między innymi system ograniczający skutki kolizji (CMBS), który wykrywa nie tylko inne pojazdy, ale również pieszych i rowerzystów, także w nocy. Kierowcę wspiera również inteligentny tempomat adaptacyjny (i-ACC), który dostosowuje prędkość nie tylko do pojazdu poprzedzającego, ale także do aut zmieniających pas ruchu. Standardem jest również system utrzymywania na pasie ruchu (LKAS), system ostrzegania o zjeżdżaniu z pasa ruchu (RDMS) oraz system rozpoznawania znaków drogowych (TSR). Wersja Advance Style Plus dodatkowo oferuje system monitorowania martwego pola widzenia w lusterkach (BSI) oraz system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu (CTM), co znacząco podnosi bezpieczeństwo podczas manewrowania na parkingach.
Napęd e:HEV w Hondzie to znacznie więcej niż tylko oszczędność i troska o środowisko. To, co wyróżnia ten system i stawia go na równi z samochodami czysto elektrycznymi, to niezwykła płynność jazdy. Doświadczenie za kierownicą jest absolutnie genialne – delikatne, a jednocześnie dynamiczne. Moment ruszenia Hondą był jak objawienie. Jako zdeklarowany miłośnik samochodów elektrycznych, zawsze uważałem, że żaden inny napęd nie dorównuje elektrykom pod każdym względem – poza oczywiście zasięgiem. Obecnie alternatywą, która oferuje podobne wrażenia z jazdy jak „elektryki”, a dodatkowo zapewnia duży zasięg, są właśnie silniki e:HEV. Na jednym baku możemy nimi pokonać około 650 km. Warto zaznaczyć, że zawieszenie w tym samochodzie zasługuje na pochwałę. Świetnie radzi sobie z wszelkimi nierównościami, zapewniając komfort nawet na dziurawych ulicach, spękanych asfaltach, kocich łbach czy podczas pokonywania krawężników. We wnętrzu pojazdu cały czas panuje wygoda, a auto nie buja się nadmiernie. Zawieszenie jest sprężyste, ale jednocześnie doskonale amortyzuje, co przekłada się na płynną jazdę. Cena Hondy HR-V w tej najwyższej wersji Advance Style Plus zaczyna się od 150 400 zł .