
Giles Martin, nagrodzony Grammy producent i inżynier miksu, opowiedział nam o muzyce i nie tylko, podczas finalnej sesji strojenia nowej generacji Kolekcji Konsol Gramofonowych Wrensilva.
Sonos, lider w dziedzinie bezprzewodowych systemów dźwiękowych, połączył siły z kultową marką Wrensilva, tworząc wyjątkową współpracę. Owocem tego partnerstwa jest kolekcja ręcznie wykonanych konsol gramofonowych, które zostały zaprojektowane tak, aby bezproblemowo integrować płyty winylowe z całym systemem Sonos. Dla miłośników winylu oznacza to możliwość odtwarzania muzyki z gramofonu w dowolnym pomieszczeniu wyposażonym w głośnik Sonos, bez konieczności stosowania dodatkowych adapterów czy skomplikowanych konfiguracji.
To przełomowe połączenie nowoczesności i tradycji stanowiło również doskonałą okazję do rozmowy z nikim innym, jak ze słynnym producentem muzycznym, Gilesem Martinem. Jako syn legendarnego Sir George’a Martina i twórca m.in. ścieżki dźwiękowej do Love The Beatles/Cirque du Soleil, Giles Martin ma unikalną perspektywę na ewolucję dźwięku i jego jakość. Jego zaangażowanie w proces finalnego strojenia nowej generacji konsol Wrensilva było kluczowe. Martin, który ceni ciepło i organiczność brzmienia winylu, widzi w sprzęcie Wrensilva nie tylko piękne meble, ale autentycznego partnera w procesie produkcji. Zauważył, że dzięki tej współpracy, analogowe brzmienie i cyfrowa wygoda mogą współistnieć, co jest niezbędne, aby w pełni docenić i zrozumieć pracę włożoną w nagrywanie i remiksowanie muzyki.
Syn legendarnego producenta The Beatles, Sir George’a Martina (często nazywanego „piątym Beatle’em”), Giles wypracował własną pozycję w przemyśle muzycznym, początkowo jako producent psychodeliczno-rockowego zespołu Kula Shaker. Ze swojego studia w legendarnym Abbey Road Studios pracował zarówno z zespołami indie, jak i z dużymi wytwórniami, wyprodukował ścieżkę dźwiękową do pokazu The Beatles/Cirque du Soleil Love, współpracował z ikonami muzyki, takimi jak Paul McCartney, George Harrison, Elton John i wieloma innymi, a także uczestniczył w różnych projektach telewizyjnych i filmowych z reżyserami takimi jak Martin Scorsese czy Ron Howard.
Zauważa, że remiksowanie płyt winylowych rzadko jest procesem bezbłędnym. Te niedoskonałości mogą sprawić, że starszy utwór staje się jeszcze bardziej pamiętny i wyjątkowy — to te nieoczekiwane, organiczne momenty, jak usłyszenie głosu Johna Lennona w środku Strawberry Fields teraz, gdy wersja utworu została zremiksowana w stereo.
Aby w pełni docenić dźwięk i pracę włożoną w jego tworzenie, dobrze zaprojektowany system może okazać się kluczowy.
„Wspaniałą rzeczą w Wrensilva jest to, że wiesz, iż ich sprzęt brzmi naprawdę dobrze. Tworzy ciepło,” mówi Giles. „Próbujesz to wytłumaczyć ludziom. Myślą, że kompletnie postradałeś zmysły. Wtedy pokazujesz im, co to jest, a oni mówią: To jest piękne. Słyszą to i mówią: O Boże. Teraz wiem, co muszę mieć.”
Nawet z technicznego punktu widzenia, Giles postrzega Wrensilva jako partnera w procesie produkcyjnym.
„Teraz, mając jednostki Wrensilva w studiu, robimy o wiele więcej odsłuchów. Mogę przełączyć na Wrensilva i sprawdzić: Jak to brzmi? Jeśli po prostu usiądę na kanapie i zapytam: Czy mi się to podoba? Następnie mogę porównać winylowe cięcia z gramofonu z powrotem przez głośniki studyjne,” wyjaśnia Giles. „Znalazłem ten dziwny EQ [equalizer] i zastosowałem go do Wrensilva dla mojego systemu Pro Tools. Teraz Pro Tools również działa przez Wrensilva.”
Dla Gilesa, słuchanie każdego zremasterowanego utworu na wysokiej jakości konsoli robi ogromną różnicę. Odsłuchując utwór „Now and Then” The Beatles, dzieli się swoimi wrażeniami:
„Od razu pojawiło się silne wzruszenie, gdy utwór zaczął grać. Spędziłem dużo czasu na tworzeniu tej płyty, a może nawet więcej na rozmowach o niej. Za tą piosenką stoi ciężar.”
W rzeczywistości, Gilesa osobiście poprosił o pracę nad utworem Paul McCartney. „A kiedy pracujesz nad czymś takim, czujesz się jak uzurpator, wiesz? Zdałem sobie sprawę, że mój tata powinien to robić, a już go nie ma,” wyjaśnia. „Ale tak samo jest z Paulem. Czuje, że to piosenka Johna, ale jego też tu nie ma. Więc po prostu udajesz, że są z tobą w pokoju.”
Z pewnością jesteśmy wdzięczni, że Giles był z nami w pokoju.