
Ferrari zaprezentowało światu swoje najnowsze dzieła inżynieryjne: modele 296 Speciale i jego wersję z otwartym dachem, 296 Speciale A. Nowe supersamochody z Maranello mają na celu przedefiniowanie wrażeń z jazdy, łącząc bogate dziedzictwo wyścigowe marki z najnowocześniejszą technologią hybrydową i zaawansowaną aerodynamiką.
Oba modele czerpią garściami z doświadczeń Ferrari zdobytych na torach wyścigowych, integrując innowacyjne rozwiązania w układzie napędowym, aerodynamice i dynamice jazdy, aby dostarczyć emocje na zupełnie innym poziomie. Sercem modeli 296 Speciale i Speciale A jest rewolucyjny układ hybrydowy generujący imponującą łączną moc 880 KM. To sprawia, że są to najmocniejsze produkcyjne Ferrari z napędem na tylne koła w historii marki. Za większość tej mocy odpowiada silnik spalinowy – podwójnie turbodoładowana jednostka V6 o pojemności 3 litrów, dostarczająca 700 KM. Silnik ten został zaprojektowany z wykorzystaniem wiedzy i technologii wypracowanych przez Ferrari w sportach motorowych.
Współpracujący z jednostką spalinową silnik elektryczny, umieszczony między silnikiem V6 a 8-biegową skrzynią dwusprzęgłową (DCT), dodaje kolejne 180 KM. Taka konfiguracja zapewnia nie tylko błyskawiczne zmiany przełożeń, ale także płynne i natychmiastowe dostarczanie mocy. Charakterystyczną cechą układu hybrydowego jest możliwość pokonania do 25 kilometrów w trybie całkowicie elektrycznym, co podkreśla zaangażowanie Ferrari w rozwój zrównoważonych technologii, nawet w przypadku ekstremalnie sportowych maszyn.
Kluczowym elementem wyróżniającym modele Speciale i Speciale A jest ich zaawansowana aerodynamika. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom, często zaczerpniętym bezpośrednio z modelu wyścigowego 296 Challenge, oba samochody generują aż 435 kg docisku przy prędkości 250 km/h. Stanowi to wzrost o 20% w porównaniu do wersji 296 GTB i GTS (dla Speciale A z zamkniętym dachem). Wloty powietrza na masce i specjalnie zaprojektowane płetwy na tylnym zderzaku współpracują z aktywnym tylnym skrzydłem, zwiększając docisk i stabilność przy wysokich prędkościach. Wersja Speciale A zachowuje te właściwości aerodynamiczne i osiągi nawet podczas jazdy z otwartym dachem.
Aby w pełni wykorzystać potencjał układu napędowego i aerodynamiki, Ferrari skoncentrowało się na znaczącej redukcji masy. Model 296 Speciale jest lżejszy o 60 kg od 296 GTB, a Speciale A o 50 kg od 296 GTS. Osiągnięto to dzięki szerokiemu zastosowaniu lekkich i wytrzymałych materiałów, takich jak włókno węglowe i tytan, w kluczowych elementach konstrukcyjnych. Niższa masa przekłada się bezpośrednio na lepszą zwinność i responsywność pojazdów.
Lekka konstrukcja jest uzupełniona przez precyzyjnie zestrojone zawieszenie, które gwarantuje wyjątkową kontrolę i przewidywalność w każdych warunkach. Najnowszy system ABS Evo zapewnia niezrównaną precyzję hamowania, pozwalając kierowcy na pełne wykorzystanie możliwości samochodu. Obniżony środek ciężkości dodatkowo potęguje wrażenia z jazdy, sprawiając, że samochód reaguje na każdy ruch kierownicy z niezwykłą dokładnością, dostarczając prawdziwie wyścigowych emocji.
Inspiracje światem motorsportu są wyraźnie widoczne również we wnętrzach modeli 296 Speciale i Speciale A. Dominują tu odsłonięte elementy z włókna węglowego i Alcantara, co nie tylko przyczynia się do redukcji wagi, ale także podkreśla sportowy charakter. Minimalistyczny design kokpitu skupia uwagę kierowcy na tym, co najważniejsze – na jeździe. Wszystkie niezbędne przełączniki i kontrolki zostały rozmieszczone intuicyjnie, zapewniając łatwy dostęp bez odrywania wzroku od drogi czy toru.
Linia nadwozia jednoznacznie identyfikuje nowe modele jako Ferrari. Charakterystyczne wloty powietrza i unikalna stylistyka tyłu podkreślają ich dynamiczną naturę. Wersja Speciale A oferuje dodatkowo możliwość cieszenia się ekstremalnymi wrażeniami z jazdy z otwartym dachem, bez kompromisów w zakresie osiągów czy komfortu.
Ferrari 296 Speciale i Speciale A są ucieleśnieniem najnowszych technologii opracowanych przez Ferrari. Oprogramowanie zarządzające układem hybrydowym zostało dopracowane do perfekcji, zapewniając idealną współpracę między silnikiem spalinowym, elektrycznym i skrzynią biegów. Przejścia między różnymi źródłami mocy są płynne i niezauważalne dla kierowcy, co przekłada się na maksymalną wydajność. Zaawansowane systemy, w tym ABS Evo i funkcja „extra boost”, optymalizują osiągi zarówno na drogach publicznych, jak i podczas dynamicznej jazdy na torze.
Ferrari 296 Speciale i 296 Speciale A ustanawiają nowe standardy w segmencie supersamochodów, demonstrując idealne połączenie nowoczesnej technologii hybrydowej, zaawansowanej aerodynamiki i niezrównanej precyzji prowadzenia. Potwierdzeniem pewności marki co do jakości i niezawodności swoich najnowszych modeli jest objęcie ich 7-letnią gwarancją.