
Google uruchomił nową inicjatywę skierowaną do studentów, oferując im bezpłatny roczny dostęp do planu Google One AI Premium. Pakiet ten obejmuje nie tylko zaawansowany model językowy Gemini Advanced, ale także 2 terabajty przestrzeni dyskowej w chmurze. Chociaż firma zaznacza, by sztuczna inteligencja nie zastępowała samodzielnej pracy akademickiej, ruch ten z pewnością ułatwia studentom korzystanie z narzędzi AI w codziennej nauce.
Oferta Google One AI Premium, wyceniana standardowo na 20 USD miesięcznie, stanowi swoisty „próbnik” najnowszych osiągnięć Google w dziedzinie sztucznej inteligencji. Studenci zyskają dostęp do Gemini Advanced oraz integracji asystenta AI w Google Workspace, a także do funkcji takich jak Gemini Live. W ramach subskrypcji udostępniane są również eksperymentalne narzędzia, w tym NotebookLM do analizy dokumentów i Whisk do edycji obrazów i wideo. Dodatkowo, 2 TB miejsca na Dysku Google z pewnością przyda się do przechowywania licznych plików związanych z nauką.
Aby skorzystać z darmowego roku, studenci muszą zarejestrować się na dedykowanej stronie Google do 30 czerwca 2025 roku. Warunkiem jest posiadanie adresu e-mail w domenie „.edu” i ukończenie 18 lat. Darmowy dostęp do planu Google One AI Premium będzie aktywny do lipca 2026 roku. Google informuje, że w 2026 roku może być wymagana weryfikacja dalszego statusu studenta.
Niemniej jednak, intencje Google w tej akcji wydają się wykraczać poza zwykłą filantropię. Choć darmowa pamięć masowa jest benefit, udostępnienie zaawansowanych narzędzi AI młodemu pokoleniu może mieć na celu normalizację i pogłębienie zależności od sztucznej inteligencji. Z punktu widzenia firmy, jest to sposób na przekształcenie AI z przydatnej nowinki w niezbędne narzędzie, co z kolei uzasadnia ogromne inwestycje w badania i rozwój w tej dziedzinie. Pojawiają się jednak obawy, że powszechne i łatwe korzystanie z AI może negatywnie wpłynąć na rozwój krytycznego myślenia i samodzielnego rozwiązywania problemów przez studentów, co w dłuższej perspektywie może odbić się na wynikach w nauce.