
Kia EV4 to pierwszy elektryczny model marki, który nie należy do segmentu SUV-ów – jest dostępny jako hatchback i fastback
Ceny EV4 hatchback zaczynają się od 173 900 zł za model w wersji Air z 204-konnym silnikiem i akumulatorem, który może zmagazynować 58,3 kWh energii elektrycznej i kończą na 230 900 zł za EV4 GT-Line z akumulatorem o „pojemności” 81,4 kWh. Cennik EV4 Fastback otwiera model w wersji Earth za 192 900 zł z silnikiem o mocy 204 KM i akumulatorem magazynującym 58,3 kWh energii elektrycznej. Cennik EV4 Fastback zamyka wersja GT-Line – napędzana również 204-konnym silnikiem, ale z akumulatorem o „pojemności” 81,4 kWh – która wyceniona została na 237 900 zł. Z dopłatą w wysokości 30 tys. zł w ramach programu „NaszEauto” ceny EV4 zaczynają się 143 900 zł i kończą na 207 900 zł.
Kia EV4 może być uznawana za elektryczny odpowiednik spalinowego Ceeda. To pierwszy elektryczny model marki Kia jednocześnie o klasycznych rodzajach nadwozia i innowacyjnej, odważnej stylistyce. Świeże podejście do designu prezentuje zwłaszcza dynamicznie stylizowana Kia EV4 Fastback. Współczynnik oporu powietrza, wynoszący zaledwie 0,23, zapewnia EV4 doskonałą wydajność aerodynamiczną, na którą oprócz opływowej sylwetki ma wpływ również w pełni osłonięte podwozie.
EV4 hatchback ma długość 4430 mm, a w nadwoziu fastback – o 30 cm więcej. Rozstaw osi obydwu wersji nadwoziowych wynosi 2820 mm, czyli jest o aż 17 cm większy niż rozstaw osi Ceeda. Dzięki temu nadwozie o kompaktowych rozmiarach oferuje znacznie więcej miejsca dla pasażerów z tyłu nie tylko niż spalinowe kompakty, ale nawet więcej niż tradycyjne samochody klasy średniej. Wszystko za sprawą platformy E-GMP, która pozwala na konstruowanie samochodów z dużym rozstawem osi i krótkimi zwisami, dla maksymalnego wykorzystania przestrzeni w kabinie. Szerokość EV4 hatchback i EV4 Fastback jest identyczna i wynosi 1860 mm. Na wysokość model 5-drzwiowy przerasta 4-drzwiowy o jedynie 5 mm. Nieco większa różnica jest widoczna w wypadku pojemności bagażnika – w fastbacku ma on 490 l, w hatchbacku o 55 l mniej.
Niezależnie od rodzaju nadwozia Kia EV4 jest oferowana z silnikiem o mocy 204 KM i z dwoma rodzajami akumulatora do wyboru – 58,3 kWh lub 81,4 kWh. Silnik jest umieszczony z przodu i napędza przednie koła. Akumulator, który może zgromadzić więcej energii elektrycznemu 5-drzwiowemu EV4 zapewnia zasięg w cyklu mieszanym WLTP aż 625 km*. Tylko 29 minut* potrzeba, aby stan naładowania akumulatora o mniejszej „pojemności” zwiększyć z 10 do 80 procent i to przy napięciu systemu wynoszącym 400 V. W wypadku EV4 wyposażonego w akumulator 81,4 kWh wymaga to jedynie dwóch minut więcej. Tak niewielka różnica w czasie ładowania wynika z faktu, że akumulator, który może zmagazynować więcej energii elektrycznej można ładować z większą mocą niż „baterię” o mniejszej „pojemności”. W obu wypadkach, krzywe ładowania maksymalnie wypłaszczono, aby wysoką moc ładowania utrzymać przez jak najdłuższy czas ładowania.
Obydwie „baterie” oferowane do EV4 są zestawami akumulatorowymi już czwartej generacji i przeszły nie tylko intensywne testy wytrzymałościowe na dystansie 110 tysięcy kilometrów w różnych strefach geograficznych, ale również testy wydajności przy maksymalnym obciążeniu podczas 10 tysięcy kilometrów przejechanych po Północnej Pętli Nürburgringu. Po testach zarówno drogowych, jak i na torze inżynierowie stwierdzili zachowanie aż 95% „pojemności” baterii. Zasługa w tym, między innymi, zaawansowanych systemów balansowania ogniw i zarządzania ich temperaturą, które pozwalają utrzymać temperaturę akumulatora w bezpiecznych granicach nawet przy dużym obciążeniu, co przekłada się na dłuższą żywotność i niezmienną wydajność „baterii”. Dlatego od chwili wprowadzenia EV4 Kia wydłuża gwarancję na akumulator w samochodach z roku modelowego 2026. Od teraz wynosi ona 8 lat lub 160 tysięcy kilometrów. Po tym okresie Kia gwarantuje zachowanie 70% „pojemności” akumulatora.
Mimo wielu zaawansowanych systemów bezpieczeństwa i nowoczesnych multimediów, które oferują niespotykane dotychczas możliwości, EV4 obsługuje się łatwo i intuicyjnie za pośrednictwem zarówno klasycznych przycisków, jak i nowoczesnych elementów sterowania. Wszystko po to, aby komfort użytkowania auta i łączność ze światem zewnętrznym w elektrycznym hatchbacku i fastbacku były na jak najlepszym poziomie.
Łatwe dostęp do wnętrza, uruchomienie silnika i zdalne sterowanie wybranymi funkcjami zapewnia cyfrowy klucz Digital Key 2.0, który można udostępnić maksymalnie 15 urządzeniom, w tym również smartwatchowi Apple Watch. Cyfrowe wskaźniki o przekątnej 12,3 cala, 5,3-calowy dotykowy panel do sterowania klimatyzacją i dotykowy ekran systemu multimedialnego o przekątnej 12,3 cala, połączone taflą szkła w 30-calowy zestaw wyświetlaczy sprawiają, że Kia EV4 wyznacza nowy standard rozrywki w kompaktowych samochodach. System multimedialny umożliwia użytkownikom korzystanie z nowych motywów wyświetlania, opartych na motywach związanych z NBA czy z bajkami Disneya. Zdalne aktualizacje OTA (Over-the-Air) umożliwiają przeprowadzanie aktualizacji oprogramowania auta za pośrednictwem smartfonu.
Najnowocześniejsze rozwiązania z zakresu transferu danych przenoszą system multimedialny EV4 na wyższy poziom i oferują bogatą gamę opcji rozrywki, w tym dostęp do kanałów YouTube, Netflix, Disney+ oraz gier, a nawet karaoke. EV4 oferuje dostęp do jednej z najbardziej kompleksowych rozrywek w samochodzie, jakie kiedykolwiek oferowało auto produkowane seryjnie.
Fotele z funkcją relaksu i nastrojowe oświetlenie pozwalają stworzyć komfortową atmosferę podczas odpoczynku. Natomiast tzw. tryb teatralny optymalizuje ustawienia 30-calowego wyświetlacza, oświetlenia wnętrza i systemu dźwiękowego z ośmioma głośnikami tak, aby zapewnić wyjątkowe wrażenia np. podczas oglądania filmu. W EV4 GT-Line seryjny jest sprzęt audio renomowanej marki Harman Kardon, który do wersji Business Line można dokupić za 2500 zł.
Systemy bezpieczeństwa obejmują monitorowanie zmęczenia kierowcy, autonomiczne hamowanie z funkcją wykrywania pojazdów, pieszych i rowerzystów, hamowanie na skrzyżowaniach podczas skrętu w lewo, jeśli z przeciwka nadjeżdża samochód, z którym groziłaby kolizja oraz wspomaganie ruchu kierownicą w celu uniknięcia kolizji, asystent utrzymania auta pośrodku pasa ruchu z wykrywaniem rąk na kierownicy, aktywny tempomat i zdalne parkowanie, obsługujące zarówno wjazd, jak i wyjazd z miejsca parkingowego. Kia EV4 została zaprojektowana tak, aby uzyskać 5 gwiazdek w teście Euro NCAP (z opcjonalnymi systemami bezpieczeństwa).
Wybrane elementy wyposażenia seryjnego poszczególnych wersji EV4:
Zawieszenie z przodu wykorzystuje kolumny McPhersona, z tyłu jest wielowahaczowe. W połączeniu z pierwszym w klasie zastosowaniem amortyzatorów z zaworami trzeciej generacji, które reagują na częstotliwość drgań oraz hydraulicznych tulei, zawieszenie EV4 emituje mniej hałasu i wibracji podczas pracy i zapewnia wysoki komfort tłumienia nierówności. Ulepszona geometria przedniego zawieszenia i wzmocnienie nadwozia w kluczowych miejscach poprawiają stabilność EV4 na zakrętach i zapewniają dynamiczne reakcje. O 50% zmniejszony wpływ nierówności na układ kierowniczy zapewnia jego bardziej bezpośrednie działanie i poprawia wrażenia z jazdy.
W zależności od wielkości akumulatora i rozmiaru kół, Kia EV4 przyspiesza od 0 do 100 km/h od 7,4 do 7,8 s. Elektronicznie ograniczona prędkość maksymalna w wypadku wszystkich odmian wynosi 170 km/h. Kia EV4 z akumulatorem 58,3 kWh pociągnie przyczepę hamowaną o masie własnej 500 kg, a z akumulatorem 81,4 kWh – 1000 kg.
Kia EV4 promuje samochody elektryczne poprzez połączenie atrakcyjnego wzornictwa, zaawansowanej i niezawodnej technologii oraz dużego zasięgu. Dzięki temu, że jest oferowana w dwóch wersjach nadwoziowych spełnia różnorodne potrzeby klientów lepiej niż inne auta elektryczne. EV4 Fastback jest produkowane w zakładach Autoland Gwangmyeong EVO w Korei, natomiast hatchback będzie produkowany wyłącznie na Słowacji. Produkcja fastbacka rozpoczęła się już w połowie marca, a hatchbacka – przeznaczonego do sprzedaży wyłącznie w Europie – rozpocznie się w sierpniu.
Pierwsze EV4 w obydwu wersjach nadwoziowych pojawią się w salonach już we wrześniu. Od początku sprzedaży Kia EV4 hatchback będzie dostępna w wersjach Air oraz Business Line i GT-Line. Kia EV4 Fastback zadebiutuje w salonach w wersjach Business Line i GT-Line. Samochody w wersji wyposażenia Earth będą oferowane od grudnia 2025 roku.