
Nowa Honda ZR-V to strategiczny model w gamie japońskiego producenta, idealnie wpasowujący się w lukę pomiędzy mniejszym, miejskim HR-V, a flagowym, rodzinnym CR-V. Stanowi złoty środek dla tych, którzy szukają wszechstronności, ale nie potrzebują największego dostępnego SUV-a.
Choć osobiście uważam, że stylistycznie najciekawiej prezentuje się najmniejszy HR-V, to jego największą bolączką jest ograniczona gama silnikowa. Gdyby tylko pod jego maską mógł pracować napęd, który znajdziemy w ZR-V, czyli potężna i oszczędna, dwulitrowa hybryda e:HEV, mielibyśmy do czynienia z samochodem idealnym. Na szczęście, ZR-V z tym właśnie napędem jest propozycją tak kompletną, że z powodzeniem może aspirować do tego miana.
Bryła Hondy ZR-V emanuje spokojem i elegancją. W odróżnieniu od wielu konkurentów stawiających na agresywne przetłoczenia i ostre linie, japoński SUV prezentuje bardziej dojrzały i stonowany design. Gładkie powierzchnie i płynne przejścia nadają mu ponadczasowego charakteru. Sylwetka jest zwarta i proporcjonalna, co sprawia, że samochód wygląda na mniejszy niż jest w rzeczywistości. Z przodu wyróżnia się charakterystyczny, choć nieprzesadnie duży grill, który w zależności od wersji wyposażenia może mieć wypełnienie w kształcie plastra miodu lub pionowych listew. Wąskie, w pełni LED-owe reflektory nadają autu nowoczesnego i nieco drapieżnego spojrzenia.
Z boku linia okien wznosi się łagodnie ku tyłowi, co w połączeniu z lekko opadającym dachem nadaje sylwetce dynamicznego kształtu. Ciekawym zabiegiem są wyraźnie zaznaczone nadkola, które podkreślają solidność konstrukcji. Tył pojazdu jest równie zachowawczy i elegancki. Szerokie, połączone subtelną listwą lampy zachodzą na boki nadwozia, a podwójne, chromowane końcówki układu wydechowego dodają sportowego sznytu. Dokładne wymiary Hondy ZR-V to: długość 4568 mm, szerokość 1840 mm, wysokość 1620 mm, a rozstaw osi wynosi 2657 mm.
Wnętrze Hondy ZR-V to połączenie wysokiej jakości materiałów, doskonałego montażu i przemyślanej ergonomii. Tapicerka, w zależności od wersji, może być materiałowa lub skórzana, a fotele są obszerne i bardzo wygodne, zapewniając świetne podparcie nawet podczas dłuższych podróży. Projekt deski rozdzielczej na pierwszy rzut oka może wydawać się nieco oldschoolowy w porównaniu z futurystycznymi kokpitami wielu nowych aut. Centralny ekran systemu informacyjno-rozrywkowego nie jest największy na rynku i otaczają go fizyczne przyciski oraz pokrętło głośności.
W całym kokpicie znajdziemy zaskakująco dużo analogowych pokręteł i przełączników, co jest ogromną zaletą Hondy. W dobie wszechobecnych ekranów dotykowych, nic nie cieszy bardziej niż możliwość bezwzrokowej obsługi kluczowych funkcji, takich jak klimatyzacja czy podgrzewanie foteli, podczas jazdy. To rozwiązanie jest nie tylko wygodne, ale przede wszystkim bezpieczne. Wykończenie niektórych elementów, jak na przykład charakterystyczny, ciągnący się przez całą szerokość deski rozdzielczej panel nawiewów o strukturze plastra miodu, może przywodzić na myśl modele Hondy sprzed dekady. Coś mi jednak mówi, że nowe generacje aut tej marki, na które czekamy w przyszłym roku, mogą nas zaskoczyć bardzo futurystycznym podejściem do projektowania wnętrz.
Sercem Hondy ZR-V jest zaawansowany napęd hybrydowy e:HEV. Składa się on z wolnossącego silnika benzynowego o pojemności 2 litrów i mocy 143 KM oraz silnika elektrycznego. Główna jednostka elektryczna, napędzająca koła, generuje imponujące 184 KM mocy i aż 315 Nm momentu obrotowego. Zasada działania tego systemu jest wyjątkowa. W większości sytuacji, zwłaszcza podczas jazdy miejskiej i z umiarkowanymi prędkościami, koła napędzane są wyłącznie przez silnik elektryczny. Jednostka spalinowa działa wówczas jako generator prądu, pracując w optymalnym dla siebie zakresie obrotów i ładując niewielki akumulator. Dopiero przy wyższych, stałych prędkościach, np. na autostradzie, specjalne sprzęgło może bezpośrednio połączyć silnik spalinowy z kołami, gdyż jest to wtedy najbardziej efektywne rozwiązanie. Dzięki takiemu rozwiązaniu samochód łączy zalety napędu elektrycznego (błyskawiczna reakcja na gaz, płynna jazda) z zasięgiem i wygodą tankowania auta spalinowego. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje ZR-V zaledwie 7,9 sekundy.
Wydajność napędu e:HEV jest jego największym atutem. Mimo sporych gabarytów i bardzo dobrej dynamiki, Honda ZR-V zużywa niewielkie ilości paliwa. Zarówno w cyklu miejskim, jak i na drogach pozamiejskich, spalanie oscyluje w granicach od 4 do 5 litrów na 100 kilometrów. To rewelacyjny wynik, który sprawia, że auto jest niezwykle ekonomiczne w codziennej eksploatacji. Co więcej, układ napędowy jest niezwykle responsywny. Dzięki potężnemu momentowi obrotowemu silnika elektrycznego, dostępnemu praktycznie od zaraz, samochód błyskawicznie reaguje na każde wciśnięcie pedału przyspieszenia. Wyprzedzanie czy dynamiczne włączanie się do ruchu nie stanowią żadnego problemu. Warto podkreślić, że w przeciwieństwie do wielu innych hybryd, dwulitrowy silnik spalinowy w Hondzie absolutnie nie „wyje” przy mocnym wciśnięciu gazu. Duża pojemność i moc jednostki sprawiają, że nawet pod obciążeniem pracuje ona kulturalnie i cicho, dostarczając prąd do silnika elektrycznego bez nieprzyjemnych efektów akustycznych.
Honda ZR-V oferuje wysoki komfort podróżowania. Miejsca dla kierowcy i pasażera z przodu jest bardzo dużo, nawet dla osób o wzroście przekraczającym 190 cm. Fotele są wygodne, a pozycja za kierownicą zapewnia doskonałe pole widzenia we wszystkich kierunkach. Podobnie sytuacja wygląda na tylnej kanapie. Pasażerowie, nawet ci o wzroście powyżej 180 cm, nie będą narzekać na brak miejsca na nogi czy nad głową. Dodatkowym atutem jest płaska podłoga, która ułatwia podróż osobie siedzącej na środkowym miejscu. Pojemność bagażnika wynosi standardowo 390 litrów, co jest wartością wystarczającą na co dzień. Po złożeniu oparć tylnej kanapy przestrzeń ładunkowa wzrasta do 1322 litrów.
Jak przystało na nowoczesny samochód rodzinny, Honda ZR-V jest wyposażona w kompletny pakiet systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy, znany pod nazwą Honda SENSING. Już w standardzie otrzymujemy m.in. adaptacyjny tempomat, system utrzymywania na pasie ruchu, system rozpoznawania znaków drogowych czy system ograniczający skutki kolizji. Na pochwałę zasługuje również bardzo dobry system kamer, w tym kamera cofania, która oferuje szeroki kąt widzenia i wysoką jakość obrazu, co znacząco ułatwia manewrowanie w ciasnych miejscach parkingowych.
Honda ZR-V z napędem hybrydowym e:HEV to niezwykle udana i przemyślana konstrukcja. Do jej najważniejszych zalet należy zaliczyć przede wszystkim fenomenalny napęd, który łączy świetną dynamikę z rekordowo niskim zużyciem paliwa. Ponadto, samochód oferuje przestronne i ergonomiczne wnętrze, wysoki komfort jazdy oraz bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa. To propozycja dla kierowców ceniących japońską niezawodność, dojrzałą stylistykę i niskie koszty eksploatacji.
Ceny Hondy ZR-V na polskim rynku zaczynają się od 179 400 zł.