06.06.2025

Nowa Skoda zaparkuje sama bez kierowcy

Do niedawna automatyczne parkowanie wymagało obecności kierowcy za kierownicą. Teraz, wybrane modele Škody mogą być wyposażone w zaawansowany system Remote Parking Assist, będący częścią funkcji automatycznego parkowania.

Najnowsza wersja wspiera zarówno parkowanie równoległe, jak i prostopadłe, a także zdalne wyjeżdżanie z miejsca. Obsługa jest niezwykle prosta – wystarczy aplikacja MyŠkoda zainstalowana na smartfonie. To ona staje się centrum dowodzenia, pozwalając na intuicyjne sterowanie pojazdem z bliskiej odległości. Automatyczne parkowanie to przydatna funkcja, która jest dziś powszechnie dostępna w niemal wszystkich nowych modelach Škody. Do niedawna jednak manewry parkowania autonomicznego musiały być inicjowane i nadzorowane z wnętrza pojazdu. Teraz jednak wybrane modele Škody oferują rozszerzoną wersję tego systemu – Remote Park Assist. Funkcja ta dostępna jest opcjonalnie w ramach różnych wersji wyposażenia lub pakietów i umożliwia sterowanie zarówno parkowaniem, jak i wyjazdem z miejsca postojowego z poziomu aplikacji mobilnej MyŠkoda – będąc w pobliżu pojazdu.

Telefon i kluczyk w dłoń

Remote Park Assist działa intuicyjnie i jest niezwykle prosty w obsłudze – wystarczy wypróbować go raz, by przekonać się, jak wygodny jest w codziennym użytkowaniu. Na początku trzeba upewnić się, że samochód został sparowany z aplikacją MyŠkoda. Podczas pierwszego użycia system poprosi o zeskanowanie kodu QR, co umożliwi połączenie telefonu z modułem pojazdu. Gdy znajdzie odpowiednie miejsce parkingowe, można zdecydować, czy pozostaje się w aucie, czy wysiada.

Obsługa funkcji jest prosta: najpierw należy nacisnąć przycisk automatycznego parkowania w samochodzie, by rozpocząć wyszukiwanie miejsca, a po jego wykryciu postępować zgodnie ze wskazówkami wyświetlanymi na ekranie systemu Infotainment. Jeśli pozostaje się w pojeździe, należy nacisnąć przycisk „Start” na ekranie, natomiast w przypadku zdalnego parkowania trzeba wybrać ikonę telefonu obok i poczekać na komunikat systemu z prośbą o opuszczenie auta, następnie wysiąść z samochodu, zabierając ze sobą telefon i kluczyk, w aplikacji MyŠkoda wybrać opcję zdalnego parkowania i połączyć się z pojazdem, a aplikacja poprowadzi przez cały manewr, wymagając ze względów bezpieczeństwa ciągłego trzymania wciśniętego przycisku potwierdzenia.

Parkowanie w ciasnych miejscach

Remote Park Assist działa na podobnej zasadzie jak tradycyjne automatyczne parkowanie, ale znacząco ułatwia wjazd i wyjazd z ciasnych przestrzeni. To, ile dokładnie miejsca potrzebuje system by wykonać manewr zależy od konkretnych warunków. Pojazdy wyposażone w najnowszą wersję tej funkcji obsługują zarówno parkowanie równoległe, jak i prostopadłe, a także umożliwiają zdalne opuszczanie miejsca postojowego. Wystarczy uruchomić aplikację MyŠkoda, wybrać opcję Remote Parking, rozpocząć manewr i określić, w którym kierunku samochód ma wyjechać z rzędu zaparkowanych pojazdów. Jeśli kierowca popełni błąd lub na drodze pojawi się przeszkoda, czujniki wykryją zagrożenie i automatycznie przerwą proces. W przypadku parkowania prostopadłego samochód cofa w linii prostej, co ułatwia pasażerom zajęcie miejsc, zwłaszcza gdy inne pojazdy stoją bardzo blisko. Z kolei przy parkowaniu równoległym auto wyjeżdża do przodu, umożliwiając kierowcy rozpoczęcie jazdy bez konieczności kręcenia kierownicą. Zobacz jak to działa!

Wygodnie i bezpiecznie

Zdalne parkowanie to nie tylko komfort, ale również możliwość zaparkowania w miejscach, które normalnie zostałyby przez kierowcę pominięte – na przykład tam, gdzie miałby on trudność z opuszczeniem pojazdu. Cały proces jest nieustannie monitorowany przez czujniki rozmieszczone wokół samochodu, które w razie pojawienia się nieoczekiwanej przeszkody natychmiast zatrzymują pojazd. Proces zostaje również przerwany, jeśli użytkownik zdejmie palec z przycisku sterowania w aplikacji lub oddali się od pojazdu na zbyt dużą odległość. W praktyce limit ten wynosi około 3,5 metra, a maksymalny zasięg to 5 metrów – po jego przekroczeniu system przestaje działać. Choć samochód wykonuje manewry precyzyjnie i niezawodnie, to odpowiedzialność za pojazd nadal spoczywa na kierowcy, który musi mieć go cały czas w zasięgu wzroku.

Portal o nowych technologiach, sztucznej inteligencji (AI), lifestylu, motoryzacji, stylu, smartfonach, komputerach oraz wszystkim, co kształtuje naszą współczesną rzeczywistość.
NEWSLETER
ZAPISZ SIĘ I BĄDŹ Z NAMI NA BIEŻĄCO
© 2025 SmartYou. All rights reserved.